Nieuws uit de Boschveldtuin

Nieuwsbrief 16 mei 2023

Velt tuindag: Zondag 4 juni 2023

Kom je ook even langs?

Op zaterdag 3 en zondag 4 juni openen in Vlaanderen en Nederland meer dan 280 ecologische tuinen hun poort. De Boschveldtuin neemt deel op zondag 4 juni. Kom een kijkje nemen en ontdek hoe je een tuin op een ecologische manier kan aanleggen en beheren.
De Boschveldtuin: een groene oase midden in onze woonwijk waar wijkbewoners samen werken aan bewustwording van de kracht van groen en vergroten van biodiversiteit. Kom je ook kijken? Zondag 4 juni tussen 13 en 17 uur ben je van harte welkom.

Iedereen die wil kan een rondleiding krijgen en aanschuiven voor een kopje koffie of thee. Bovendien worden er ecologische tips en trucs gedeeld en delen we onze kennis over het “samentuinieren”. Zo kan je leren hoe je, zonder gebruik te maken van pesticiden en kunstmest, tuiniert met respect voor mens, dier en je eigen woonomgeving. Daarnaast kun je gratis meedoen aan de wedstrijd “laat je tuin BOOMen” als je de tuin bezoekt.

Alles over de Velt-ecotuindagen ontdek je via: www.velt.nu/ecotuindagen.

Nieuwtjes uit de tuin ...

Beste mensen,

De vorige nieuwsflits is al weer een hele tijd geleden verschenen, tijd voor een update, want er is weer ontzettend veel gebeurd.

Allereerst natuurlijk het winter/lentefeest met daaraan gekoppeld de enorme berg houtsnippers. Er is keihard gewerkt en alle rechte paden zien er weer spik en span uit.
Daarna was het gezellig smikkelen van alle meegebrachte hapjes, al met al een hele succesvolle dag.

Die dag mochten we ook kennis maken met Chi-Ho een lieve vrouw uit Taiwan, die er erg veel zin in had om ook te mogen komen tuinieren, helaas door persoonlijke omstandigheden heeft ze alweer afscheid moeten nemen, maar ze wil nog wel contact houden. Ze heeft wel Eyad een hele enthousiaste man uit Syrië mee naar de tuin genomen, hij heeft haar bak no 27 over genomen en is een echte tuinliefhebber. Als het goed is komt hij het zaterdag team versterken, ook Andrei een nieuwe buurtbewoner wil graag op zaterdag aan de slag. Wij wensen hen heel veel tuinplezier.

Met het 10-jarig jubileum hebben we vorig jaar een cadeaubon gekregen van de Copernikkel, we mochten daarmee bij Velt wat bestellen. Nou dat hebben we gedaan (zie foto) en het een en ander groeit en bloeit al in de tuin.

In de buurtkrant hebben jullie vast wel gelezen over de vernielingen, keer op keer, aan het mooie wilgenhekje rond de boom van Kees, we hebben samen besloten om het zo maar te laten, dan hebben we er minder stress en verdriet van. Erg jammer, maar het is niet anders.

Leidi is begonnen met het maken van naambordjes voor op de tuinbakken, zodat het voor iedereen duidelijk is wie waar tuiniert en welke bakken nog vrij zijn. In verband met de privacy komt alleen de voornaam er op te staan.
Alle bakbeheerders wordt ter zijner tijd gevraagd langs te komen om even hun voornaam er op te schrijven.
Jullie horen er nog van.

Bak no 31 is verwijderd, dit in verband met de grote zwarte populier die daar net naast stond en echt te weinig ruimte had om door te groeien. Jaap gaat weer verder met het vervangen van oude bakken, een alsmaar voortdurende klus. Als je bak aan de beurt is neemt hij contact met je op.

Dan nog even over de grootste ergernis: SLAKKEN!!!!!!
Ze zijn dit jaar met zo mogelijk nog grotere aantallen aanwezig dan andere jaren. Om hun aantal de komende jaren drastisch te verminderen is het misschien een goed idee om een padden/kikkerpoel aan te leggen. Deze aardige beestjes eten namelijk kilo’s slakkeneieren, ze zijn er gek op, dus als iemand van jullie het wel ziet zitten om hier aan te beginnen, meldt je zo spoedig mogelijk, want we houden haast geen plant meer over.

Nog even voor ons minder goed nieuws: Nicole kartrekker en harde werker van het eerste uur gaat binnenkort verhuizen. Zij heeft zich van af het begin enorm enthousiast ingezet voor de Boschveltuin. Zonder haar zou de tuin niet zijn wat hij nu geworden is. Dankjewel Nicole voor al je inspanningen!

Gelukkig zullen we haar zo nu en dan nog wel zien, want zij kan ons en de tuin natuurlijk niet missen.

Groene groet, Jeanne

Kijk hier: paarse dovenetel

Een plant die je in Nederland overal in de bermen aantreft (ook in onze tuin) is de Paarse Dovenetel (Lamium purpureum). Deze éénjarige plant bloeit van februari tot november en kan 10 tot 30 centimeter hoog worden. Als je van dichtbij kijkt zie je dat de gekartelde bladeren dichtbehaard zijn, net als bij zijn ‘neef’ de brandnetel. Het verschil is dat je de dovenetel gerust kunt beetpakken zonder je te prikken. Dit is meteen de verklaring van de naam (deze netel is ‘doof’, doet je niks).

Geneeskrachtige eigenschappen:
De plant heeft ook geneeskrachtige eigenschappen. Een aftreksel van de Paarse dovenetel is goed tegen bloedingen, verse gekneusde blaadjes kunnen aangebracht worden bij snijwondjes. De plant heeft een hoog ijzergehalte, veel vitaminen en veel vezels. De geneeskrachtige thee is heel laxerend en versterkend. Voor de chaoten onder ons is er ook goed nieuws, de dovenetel helpt je om je gedachten te ordenen en helpt je om beter op te ruimen. Doe er je voordeel mee!

Beste mensen, graag tot een vrijdagmiddag en/of zaterdagmorgen (of zondag 4 juni), met een beetje geluk met fijn tuinweer, tuingroetjes,

De Tuingroep