Niet alleen ouderen worstelen met digitaal parkeren

Het oude bezoekerskaartje is verruild voor een digitale bezoekersregeling met een app. “Het is succesvol geïntroduceerd”, zegt de gemeente. Maar volgens een flink aantal gebruikers mankeert er nogal wat aan.
MARC BRINK

‘De mensen die digibeet zijn of de Nederlandse taal niet machtig, worden vergeten. Het zijn vaak ouderen die graag bezoek ontvangen. Met dit systeem zijn zij afhankelijk van derden om het bezoek te kunnen laten parkeren.” Dat zegt Rosmalense Lia Lokhoff.

Als SP-raadslid stelde zij eind 2020 schriftelijke vragen aan het college van B en W over het afschaffen van de parkeerkaartjes in de Muntel. Zij vroeg aandacht voor degenen die zich geen raad weten met de digitalisering. De gemeente antwoordde dat ‘de dienstverlening voor iedereen toegankelijk, beschikbaar en bereikbaar’ moest zijn. Maar volgens Lokhoff is dat na twee jaar nog steeds niet het geval.
Stranden
Hoeveel mensen stranden op de digitale snelweg? Dat laat een woordvoerder van de gemeente in het midden. Hij geeft toe dat er mensen zijn die de bezoekersregeling ‘lastig vinden’. Maar volgens hem is de regeling ‘over het algemeen goed ontvangen’.

Lokhoff is daar kritisch over. Zij begeleidt een oudere Bossche, slechtziende vrouw die zich nog steeds geen raad weet met de het nieuwe systeem. Zij gingen samen naar het stadskantoor ‘om een oplossing te zoeken’ voor het probleem dat de vrouw geen internetbankierder is en iedere maand naar het stadskantoor zou moeten om haar ‘parkeersaldo’ met contant geld bij te laden.

Volgens Lokhoff heeft de vrouw ’ten einde raad’ aan een bevriend familielid gevraagd de parkeer- app te downloaden. ,,Het familielid waardeert het saldo op en mevrouw kan dan contant geld aan de familie overhandigen.”
Handleiding
De gemeente verwijst naar een handleiding die huis aan huis is verspreid met een toelichting hoe je kunt parkeren door een telefoonnummer van de gemeente te bellen. ,,Het is gedrukt in een zeer klein lettertype. Ik heb dat bij de ambtenaren aangekaart. Men zou hiernaar kijken, maar ik heb geen actie gezien”, zegt Lokhoff.

Volgens de gemeente heeft ‘een relatief kleine groep periodiek behoefte aan hulp en ondersteuning’. ,,Het Gemeentelijk Contact Centrum biedt ondersteuning waar nodig. Ook kunnen zogenaamde Koo-wijkpleinen uitkomst bieden. “Met digibeten wordt weinig rekening gehouden”, zegt een vrijwilliger die op zo’n wijkplein vooral ouderen helpt met digitale vragen. “Veel ouderen hebben geen smartphone en weten niks van apps. Een aantal ouderen kan uiteindelijk uit de voeten met het telefoonnummer om aan- en af te melden. Zo’n 10 procent blijft er veel moeite mee hebben. Laatst moest een vrouw met de deeltaxi naar het stadskantoor om voor 4 euro iets van tachtig bezoekersuren te kopen. Dat zou toch anders moeten.”
Parkeerboete
Ondanks de digitale en papieren handleiding kan het misgaan met de digitale reservering. Daar weet Rosmalense Betty Bergmans-Van Den Bosch alles van. Zij ging begin dit jaar op de koffie bij een kennis in Den Bosch-Zuid die via de app een parkeerplaats zei te hebben gereserveerd en betaald. Maar een paar weken later kreeg de bezoeker een parkeerboete van 69,69 euro. Volgens stadstoezicht was er gereserveerd noch betaald.

Bergmans diende een bezwaarschrift in bij de gemeente. “Ik schreef dat ik erop vertrouwde dat het goed was geregeld door de vrouw bij wie ik op bezoek ging. Want na het afschaffen van de bezoekerskaartjes zei zij al twee maanden probleemloos te hebben gereserveerd. Ik heb een ambtenaar nog gebeld om mijn bezwaar toe te lichten. Na een half uur belde hij terug. Ik moest de boete betalen. Uiteindelijk heeft die mevrouw bij wie ik op de koffie ging de helft van de boete betaald. Maar het gaat mij niet om het geld. Het gaat om het onrecht.”

De auto van Bergmans zal zijn ‘gescand’ door een scanauto die met camera’s de straten afschuimt en via het kenteken ‘ziet’ of een parkeerplaats is betaald. Sinds mei 2021 tot en met midden mei van dit jaar zijn er in totaal 19.000 parkeerboetes opgelegd. Dat is goed voor 1,3 miljoen euro. Zouden daar boetes bij zitten die zijn veroorzaakt door digitaal getob? Volgens de woordvoerder is daar niks over te zegen. Wel zegt hij dat bij alle scans een handhaver op straat een nacontrole uitvoert om ‘fouten te minimaliseren’.

Bron: Brabants Dagblad – 11-06-2022

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden.  Meer info